“Hvad klarer du først? Opvasken eller går ned med skraldet?” Når du svarer “Opvasken”, har du indikeret, at du gør begge dele, og at du starter med at klare opvasken.
Det er et eksempel på en sproglig forudsætning, som du måske har brugt eller været udsat for i din dagligdag. Nogen bruger dem bevidst, andre ubevidst. Hvad gør du?
Ved at bruge sproglige forudsætninger i dine tekster og din kommunikation i øvrigt, har du større mulighed for at skabe nogle spor i din modtagers hjerne, som fører derhen, hvor du gerne vil have dem. At din modtager følger DIT spor. De kan selvfølgelig sagtens lægge andre spor, som fører i en helt anden retning. Det kræver blot en beslutning, at det er sådan det er.
Du kan bruge de sproglige forudsætninger et hav af steder:
- Forhandlinger
- Ansøgninger
- Webtekster
- Nyhedsbreve
Blot for at nævne nogle få.
Sproglige forudsætninger = manipulation?
Hvad er det vigtigste indhold for dig i denne artikel?
Jeg har lige bedt din hjerne om at lede efter det vigtigste i dette blogindlæg. I stedet for at overveje OM du får noget ud af at læse dette blogindlæg, gik du formodentlig i gang med at overveje HVAD det vigtigste er.
Nogen vil påstå, at det er manipulation. Måske de har ret, men kommunikation handler om at formidle et budskab. Et budskab, som ofte skal overbevise nogen om noget. I sidste ende er der ingen, der forhindrer dig i at sige “ingenting overhovedet”, hvis det er sådan du har det. Jeg beder dig bare starte med at overveje, hvad du synes er det vigtigste.
Hvordan forestiller du dig, at du kan bruge sproglige forudsætninger? og til hvad? Skriv en kommentar herunder om dine holdninger og erfaringer med sproglige forudsætninger.
Læs også
Kunsten at tage egen medicin
Det er så nemt at give andre råd om, hvad de kan gøre for at forbedre deres liv og muligheder. At give dem den medicin,
Leger du den usynlige mand/kvinde?
Den usynlige mand/kvinde sidder på sin terrasse og venter på at blive opdaget Der er helt sikkert en masse situationer, hvor det er godt at
Drop selfietekster – fokuser på din modtager
Hvis dine kunder skal lægge nogle af deres hårdt tjente skillinger hos dig, skal du overbevise dem om, at det gavner dem. At de får noget ud