
Hvis dine kunder skal lægge nogle af deres hårdt tjente skillinger hos dig, skal du overbevise dem om, at det gavner dem. At de får noget ud af at købe dit produkt. Mere end det koster dem. De er ligeglade med, at du kun drikker økologisk te og at din kat hedder Pjevs.
Når dine kunder læser om dit produkt (som de skal betale dig penge for), vil de vide, hvad de får ud af at give dig penge. Dit udbytte kender vi fra prisskiltet.
Sådan har du det sikkert også selv, når du skal have dankortet frem. Du overvejer “What’s in it for me?”
Derfor gør selfietekster ikke ret meget godt for dig.
Du/Jeg-testen
Tag dit seneste nyhedsbrev eller din hjemmeside under kærlig behandling. Hvor mange gange skriver du henholdsvis varianter af “jeg/min” og “du/din”. Sæt gerne streger. Grøn for “du/dig/din/jeres” og rød for jeg/mig/min/vores.
Hvordan var fordelingen? Grøn vs Rød?
Hvis du havde overvægt af “jeg/mig/min/mine”, hvor imødekommende er det over for din kunde og dennes behov for at få løst sine udfordringer? (Det er hvad de kalder et “trick question” i det store udland!)
Var det selfietekster?
Nu er det ikke forbudt at skrive om sig selv. Fortæl gerne, at du er god til X. Du skal bare koble det sammen med, hvordan det forbedrer din kundes liv.
Vejen til din kundes penge bliver meget kortere, når din kunde kan se sit udbytte ved at bruge sine penge hos dig.
Hvor tit går du aktivt ud og bruger penge på noget, som du ikke får udbytte ud af?
Fokusér på payoff!
Når du skriver en tekst til dine kunder/læsere, så fokusér på det, som de egentlig ønsker.
- Nødhjælp = Jeg føler, at jeg gør en god gerning/selvværd/jeg er et godt menneske/Jeg dulmer min dårlige samvittighed
- Den nyeste iPhone = Jeg er cool/jeg føler mig sej/de andre bliver misundelige på mig
- Fitness = Jeg bliver stærkere og taber mig/øget selvtillid og selvværd/mindre selvhad
- Bjørn står for min markedsføring = Jeg får flere kunder og tjener flere penge
Der er altså stor forskel på, hvad du sælger og hvad din kunde køber.
God fornøjelse
PS: Nogle gange skal der hældes salt i såret for at gøre behovet tydeligt. Det kan du læse mere om her.
Læs også

Hvor godt hjælper dit netværk dig mod skybrud?
Forestil dig, at du er ude og gå. Pludselig bliver du overrasket af et skybrud! Regnen står ned i lårfede stråler. Og nu gik det

Derfor kan sproglige forudsætninger forbedre dine resultater
“Hvad klarer du først? Opvasken eller går ned med skraldet?” Når du svarer “Opvasken”, har du indikeret, at du gør begge dele, og at du

Sidste chance! Du har tre timer, så du kan lige nå det!
Smid alt hvad du har i hænderne! Tiden er knap! hvis du er hurtig, kan du lige nå det! Kender du det? At du, for