Når du har brug for hjælp til din marketing,
har du brug for Bjørn Johansen
Copywriting
At skrive har, så længe jeg kan huske, været en af mine foretrukne discipliner, som jeg bruger meget i mit arbejde med markedsføring. Mine tekster skal få læseren til at gøre/tænke/føle noget. Købe noget. Ellers er det jo bare bogstaver, der er smidt sammen.
Tekster til en bred vifte af formål
I tidens løb har jeg skrevet tekster til mange forskellige formål, deriblandt til:
Hjemmesiden
De sidste mange år har jeg været web editor af forskellige hjemmesider. En af mine opgaver har været at skrive tekster til de forskellige sider, deriblandt:
- Forside
- Landing pages
- Produktsider
- FAQ
- Blog
- Case stories
Nyhedsbreve
Jeg har primært skrevet tekster til enkeltstående kampagnemails. Det er dog også blevet til tekster til transaktionelle mails og mailflows.
Sociale medier
I tidens løb er det også blevet til mange tekster til de sociale medier. Det gælder især Facebook og LinkedIn. Det har været tekster til både indlæg og til annoncer.
Direct mails
Det er også blevet til en del tekster i forbindelse med direct mail-aktiviteter. Det har
Tone of Voice
Det har været til virksomheder i meget forskellige brancher (rejseforsikring, skadedyrsbekæmpelse, online marketing m.m.). Derfor har der været markant forskel på tone of voice de forskellige steder.
Sådan skriver jeg
Mit fokus, når jeg skriver tekster, er at gøre det nemt for læseren.
Udbytte, udbytte, udbytte
Mine tekster fokuserer på udbytte.
Når jeg skriver tekster for dig, fokuserer jeg på dine kunder og deres udbytte. Det er jo dem, der skal finde dankortet frem. Du ved jo allerede, at du har et godt produkt.
Eksempel
Hvis du sælger havetraktorer med bioklip, hvad betyder det for din kunde? Det betyder, at græsplænen vokser pænere (end naboens og svigerfars), at det ekstrafint klippede græs hurtigere omdannes til næring for græsplænen, så du kan spare på gødningen.
Bioklip = pænere græsplæne, status og sparede penge. Værd at overveje…

Giv læseren svaret og få ordren
Mit fokus er på at skrive tekster, så det er nemt at sige “ja, tak” til dine løsninger.
Når kunder besøger din hjemmeside eller læser i din brochure, leder de efter svar på spørgsmål:
- Hvad får jeg ud af at købe denne?
- Hvordan gør den mit liv bedre/nemmere?
- Hvad koster den?
- Hvilke fordele har dette produkt frem for de andre på markedet?
Triggers og sproglige/psykologiske virkemidler
FOMO, begrænsede muligheder, kort tid m.m.
Ansæt mig nu, før din konkurrent. Der er en kun en Bjørn Johansen og det er sandsynligt, at min jobjagt snart slutter. Derfor! Gå ikke glip af muligheden for at få en dygtig og alsidig marketing marketingmedarbejder. Ansæt mig nu.
I ovenstående eksempel har den fået alt hvad den kan trække og er selvfølgelig overdrevet.
Overdrivelse fremmer forståelsen.
I eksemplet slår jeg på, at du kun har kort tid til at beslutte dig, at jeg er en “begrænset vare” og at du kan gå glip af de muligheder, som en ansættelse af mig betyder.
Jeg skriver til dit center i hjernen, som er bange for at gå glip af noget (FOMO = fear of missing out).
Når jeg skriver dine tekster, vil jeg – blandt andet – gøre brug af disse teknikker.
Sproglige forudsætninger
Hvilken løsning foretrækker du? Fremfor “er denne løsning, hvad du ønsker?”.
Ved at stille spørgsmålet “Hvilken løsning…” går din hjerne i gang med at tænke på, hvilken løsning, der passer dig bedst.
Et andet eksempel: Du kan fastansætte mig, du kan ansætte mig som vikar eller hyre mig som freelancer.
Hvad passer bedst til dit behov?
Ved at bruge den teknik kan modtageren ikke bare sige ja eller nej, for der bliver spurgt om “Hvilken…”
Det vil også være en del af arsenalet. Når jeg skal hjælpe dig med dine tekster.
Hvad fandt du ud af angående måden du ville hyre mig? 🙂
Hvornår vil det passe dig bedst, at jeg starter?
Call-to-action
Det er meget godt, at kunden ved, at dit produkt opfylder alle de stilede krav. Og måske flere end det.
Men det er langt fra altid nok til at sikre købet. For det kræver jo, at der skal handles. At det skal betales.
Derfor skal dit kundeemne have at vide, hvad der nu skal ske.
Med opfordringer til køb: “Læg i kurv”, “kontakt os”, “bestil nu” eller andet, der forvandler dit kundeemne til en kunde.
Det øger sandsynligheden for, at de handler. For de bliver hjulpet på vej til det salg, der skal gøre deres liv bedre.
Jeg sørger for, at der bliver placeret call-to-actions i dine tekster, så det bliver nemt handle, at købe, at kontakte dig…
Eksempler fra Tips & Tanker
Herunder finder du et par eksempler fra min blog, Tips & Tanker om copywriting. Tag gerne et kig.

Drop selfietekster – fokuser på din modtager
Hvis dine kunder skal lægge nogle af deres hårdt tjente skillinger hos dig, skal du overbevise dem om, at det gavner dem. At de får noget ud

Sådan laver du læserfjendske tekster
Lad dem hade dine tekster, bare de ikke forstår dem Forestil dig, at du har et superspændende emne som du brænder for at dele med

Tjen penge på andres drømme
Umiddelbart lyder det måske ikke særlig pænt at tjene penge på andres drømme. Det kan det sagtens være. Læs hvorfor. Forestil dig, at du har
Tjek mit CV
Læs om mine erfaringer og kompetencer her.
Sagt om mig
Læs, hvad kolleger og chefer har sagt om mig i tidens løb.
FAQ
Få ekstra oplysninger om mig, der ikke fremgår af mit CV
Kontakt mig
Hvis du kan se fordelene ved at have tekster, der gør det nemt for dine kundeemner og eksisterende kunder at købe hos dig, så lad mig hjælpe dig med at opnå det. Ring til mig på 42 17 96 42 eller brug kontaktformularen herunder. Så får vi en snak om mulighederne.