Søg

Sådan kommer du i gang med marketing automation

Sådan kommer du i gang med marketing automation

Hvorfor overhovedet anvende marketing automation i forbindelse med din e-mail marketing? Det korte svar er: Det kan give dig flere kroner i kassen. Og at det foregår automatisk, når du har sat det op. Så du opnår mere på mindre tid.

Overvejelser i forbindelse med marketing automation

Frem for bare at kaste dig ud i det, er der en række overvejelser, som du med fordel kan gøre dig. Læs mere herunder.

Hvad vil du opnå med marketing automation?

Hvad vil du egentlig opnå? Når du ved det, kan nu nemt konstatere, om det er en succes eller en fiasko.

  • Skal du hente mindst 10.000 kroner i omsætning via dine automatiserede mails?
  • Skal de automatiserede mail give dig 100 ordrer hver måned
  • Skal de automatiserede mails give dig 8000 ekstra sidevisninger på din hjemmeside
  • Skal din marketing automation [indsæt selv]

Du kan sagtens have flere mål. Ofte vil der være en vis sammenhæng mellem disse.

Hvem er din målgruppe?

Det har du sikkert en god idé om. Ved at gøre det konkret og beskrive din målgruppes grunde til at købe lige præcis dit produkt, kan du nemmere strikke de rette flows og tilbud sammen. Din kommunikation bliver bedre, når du rammer dine kunders ønsker, behov og forventninger.

Vælg den rette platform til din marketing automation

Der er et utal af løsninger, der kan hjælpe dig med din marketing automation (og mail-kampagner), så det kan være lidt udfordrende at finde det “helt rette”. En klog mand sagde på et tidspunkt til mig, at det rette system er det, som bliver brugt. 

Meget afhænger af, hvad dit behov er. Hvis din virksomhed er en kæmpestor, international tøjkæde, vil du have brug for et større system end hvis du har en enkelt butik i gågaden, der sælger dametøj.

Hvis du “kun” har brug for en “fiks mellemklassebil”, er der jo ingen grund til at købe den største Mercedes, som du kan opdrive. I overvejelser kan du også lige tage med, hvordan mulighederne for at udvide dit system med ekstra funktioner, integrationer med andre systemer o.l..

 

Og så er der jo også: Hva’ koster’d? Det er jo heller ikke uvæsentligt. Er der sammenhæng mellem pris og hvor meget du får ud af det? Og hvor meget du bruger systemet for at skabe resultater. 

Uanset hvilket system du køber, skal du bruge det, for at det virker. På den måde er e-mail marketing lidt som et fitnessabonnement (hvilket du kan læse mere om her…)

Ligheden mellem e-mail marketing og fitnessbonnement
Det virker kun, når du bruger det aktivt. “Det er tanken der tæller” gælder ikke her

Der er SÅ mange muligheder på markedet. Derfor vil jeg afholde mig fra at fremhæve nogle frem for andre. 

Hav styr på dine data

Dine marketingflows har brug for data for at fungere. Derfor er det vigtigt, at du har ordentlige data. Som f.eks.:

  • Tilmelding
  • Klik i nyhedsbreve
  • Manglende klik i nyhedsbreve
  • Hvilke varer køber kunden?
  • Geografi
  • Segmenter
  • Hvor meget køber kunden for?
  • Hvor mange ordrer har kunden lagt?
  • Deltagelse i arrangementer

Når du har disse data, kan du sende målrettede mails til den enkelte kunde, baseret på kundens EGNE handlinger. Det øger sandsynligheden for at ramme plet i forhold til kundens interesser. Og derved større mulighed for salg.

Forbliv i dine kunders bevidsthed

Hvis din kunde nærmest aldrig hører fra dig, er du nem at glemme. For der er så mange andre, der slår på tromme for deres produkter og løsninger. Det øger risikoen for, at pengene ryger i andres lommer – fremfor dine.

Mere end ET flow

Det er nærmest kun fantasien og dine data, der sætter grænser for, hvilke flows du kan lave. Derfor vil du, når du kommer i gang med at lave disse e-mail flows sikkert hurtigt erfare, at ET flow er langt fra nok. Den enkelte kunde kan jo sagtens lave ting/tilhøre segmenter, der udløser forskellige flows.

Nogle af dine første flows kan være:

  • Velkomstflow
  • Tabt kurv
  • Listehygiejne
  • Flow baseret på klik på produkter
  • Nyttig information om købt produkt
  • Belønning af trofaste kunder

Både kampagner og flows

Marketing automation er smart. Ingen tvivl om det. Det kan få dig langt. Dog ikke hele vejen. Du har derfor også brug for at sende kampagner til jul, Fars dag og hvad der ellers giver mening.

Det kan du læse mere om her

Marketing Automation tjener penge til dig, mens du sover eller er på ferie

Når du har sat flowet op, kan det principielt klare sig selv. Kunden gør et eller andet kl. 03:38, som automatisk aktiverer et flow, som så gerne hjælper kunden, så der på et tidspunkt bliver en tur til kasseapparatet.

Måske finder du ud af, at det skal udvides med yderligere mails og/eller at kunden på et tidspunkt kan overføres til et andet flow.

Såeh… 

Hvis du ikke allerede bruger marketing automation og mailflows, vil i dag være en god dag at starte.

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med