Hvornår og hvorfor skal du lige sende et nyhedsbrev til dine abonnenter? Et bud ville være, “når der er noget relevant at dele”. Men hvem afgør, hvornår der er noget relevant? Nogen sender et nyhedsbrev hvert kvartal, hvor andre sender nærmest dagligt. Men hvad er den rette måde at gøre det på?
Det afhænger af mange ting. I dette indlæg finder du inspiration til nogle af de ting, som du kan overveje.
De traditionelle højtider for e-mailmarketing
I løbet af året er der en række klassikere, som ikke er til at komme uden om. Perioder, hvor der er kortere mellem nyhedsbrevene end tømte øldåser på Roskilde-festivalen. Det er f.eks.:
- Jul
- Black Friday
- Mors dag
- Fars dag
- [Din by] by night
- Halloween
- Fødselsdag
- Forår, sommer, efterår, vinter
Læs også: Hæld salt i kundens sår
De alternative højtider og mærkedage
Og så er der alle de andre grunde til at sende et nyhedsbrev. I Danmark har vi jo mange helligdage, hvor man også lige kan sende en nyhedsbrev ud om et påske- eller pinsetilbud.
Eller hvad med at festligholde den femte maj for mere end Danmarks befrielse. Det er nemlig også international “arbejd-nøgen-i-haven-dag”. Det er måske ikke for alle.
Selv er jeg begejstret for 5. februar, som er international Nutella-dag.
Læs selv mere på TV2 om, hvad der ellers findes af mærkedage.
Årshjul til din e-mail marketing
Selv om det kommer som en overraskelse for mange, så bliver det jul hvert år. Det samme gælder for sommer, påske, nytår eller Black Friday, hvor det ofte vil være oplagt at sende nyhedsbreve ud.
Derfor kan du med fordel lave et årshjul, der viser hvornår det giver mening at sende nyhedsbreve ud. Sælger du tøj til børn, kunne det da være, at når solen for alvor begyndt at varme, så var det tid til at sende et nyhedsbrev ud om shorts, t-shirts og andet sommerligt. Sandsynligheden taler for, at du sikkert gjorde noget lignende det foregående år. Du har altså noget at bygge videre på.
Det vil være et godt supplement til kunderejsen.
Det burde give dig input til et antal udsendelser…
De kan tåle mere end du tror
Kan man sende for mange nyhedsbreve? Ja! Og der er ingen enkelt regel for, hvor hvor mange “for mange” er. Hvis dine abonnenter framelder sig i hobetal, er du sandsynligvis lidt for glad for at trykke på SEND-knappen. Alternativet – at dine nyhedsbreve er søvndyssende uinteressante – er ikke bedre.
Hvis du (næsten) aldrig får afmeldinger, kan du godt skrue op (så længe du har relevant indhold). Så du kan få mere ud af din nyhedsbrevskanal.
Læs også
Derfor kan sproglige forudsætninger forbedre dine resultater
“Hvad klarer du først? Opvasken eller går ned med skraldet?” Når du svarer “Opvasken”, har du indikeret, at du gør begge dele, og at du
Drop selfietekster – fokuser på din modtager
Hvis dine kunder skal lægge nogle af deres hårdt tjente skillinger hos dig, skal du overbevise dem om, at det gavner dem. At de får noget ud
Derfor tænder du på smerte
Se det for dig: Du har ferie, du nyder livet. Du er på stranden. Bare tæer i det varme sand. Alt er godt. AAAAAAAAAAAAAUUVVV! Smertehelvede