Søg

Når du har brug for hjælp til din markedsføring,
har du brug for Bjørn Johansen

Storytelling og online marketing laboratorium

Baggrund

Tidens Nyheder - brug for mere end en gran salt
Tidens Nyheder – Tænk hvis det var sandt…

Inde i mit hoved har jeg – blandt meget andet – en livlig fantasi og hang til at fortælle historier – storytelling. Historier med glimt i øjet og skæve vinkler. Historier, som skal få læseren/lytteren til at lure på, OM det er rigtigt eller ej. Denne evne ville jeg bruge i et forum, som også er til sjov, spas og sandhed med et twist. Samtidig skulle det bruges til, at jeg blev endnu skarpere til online marketing og til at skrive tekster.

Udfordring

Jeg skulle bruge et sted, hvor jeg kunne udfolde min livlige fantasi, trang til at puste til skæve konspirationsteorier, lidt satire og “gode historier. Og kombinere det med min lyst til at vinkle og skrive historier. At finde et forum, hvor fri fantasi og glimt i øjet var tilladt.

Løsning

En dag fandt jeg et indlæg fra AndePosten. Her var alle historier det pureste opspind. Enkelte historier havde en meget spinkel livline til virkeligheden. Historier om stigende problemer med kampkatte, trådløs vandoverførsel og stigende priser på valgkaniner er helt normalt. Jeg melder mig som “journalist” og skrev 30 “artikler”. 

“Artiklerne” skulle godkendes af sidens ejer og chefredaktør. Alt var på hobbyplan, så nogle gange gik der en del tid, før historien blev godkendt. Det gik ud over nogle historier, hvor der var et begrænset vindue for aktualitet. 

For at undgå dette – og være min egen chefredaktør, oprettede jeg mit eget “nyhedssite”: Tidens Nyheder, hvor jeg skrev mine egne historier. Det blev til mere end 100 historier, før jeg lukkede ned for Tidens Nyheder. Som Shu-bi-dua sang engang: “Alting har en ende”.

Udbytte

Ud over den glæden ved at skrive historierne, gav det mig også en bedre sans for at vinkle historier og at disponere dem. Yderligere fik jeg via Tidens Nyheder indsigt i funktioner til WordPress, som jeg har kunnet bruge i forbindelse med mit arbejde.

Samtidig fik jeg bedre forståelse for, hvor vigtige de sociale medier var.  Jeg fik set, hvad de sociale medier kan gøre. En historie om Citybois på Tidensnyheder.dk nåede så langt omkring, at DR følte sig nødsaget til at dementere nyheden på dr.dk. Artiklen blev også nævnt på netavisen in.fo på Færøerne. På Facebook kom indlægget ud til mere end 200.000 i løbet af et par dage. Også historierne om at den seksuelle lavalder og at efterårsferien var aflyst kom vidt omkring.

Og så var det da også dejligt, når flere hundrede mennesker syntes godt om mit arbejde på Tidens Nyheder.

Min rolle

På Tidens Nyheder stod jeg for alle indlæg, vedligeholdelse af hjemmeside, markedsføring via sociale medier og hvad der ellers skulle til.

Skriv et svar

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med