Søg

Spar tid og penge med en indholdsplan for din content marketing

Spar tid og penge. Lav en plan for din content marketing

Tiden er sparsom. mængden af opgaver, der skal løses er stor. Lyder det lidt for bekendt? Så læs med her om, hvad du opnår ved at have en plan. Ligesom Egon Olsen. Her drejer det sig så bare om dit content marketing.

Få overblik over dit content

For at få mest muligt ud af de ressourcer, som du lægger i din content marketing, er det godt at have det store overblik.

Hvem skriver du til? Hvad har de brug for?

Jo bedre du har styr på, hvem du skriver til (og/eller laver infografik, video osv.), jo bedre er dine muligheder for at ramme plet. For du ved, hvem de er og hvad der er vigtigt for dem.

Hvis du bare skriver deruda’ – uden tanke for, hvad modtageren ønsker og har behov for, er sandsynligheden for succes  ikke overvældende. Nogenlunde lige så store som en snebold i helvede. Til gengæld kan det være, at du spilder på tid og penge på noget, som rammer helt skævt.

Tag udgangspunkt i kunderejsen

Utallige rapporter, analyser og tests viser det igen og igen: Vi forbrugere undersøger langt mere end vi gjorde i “de gode, gamle dage”. Vi går i høj grad på nettet for at finde oplysninger om det, som vi overvejer at købe. Det betyder, at når vi er klar til at tage de sidste skridt mod kasseapparatet, ved vi generelt ret med om det produkt, som vi vil købe. For vi har

  • Googlet [dit produktnavn]
  • Undersøgt mulige alternativer
  • Tjekket din score på Trustpilot og Google
  • Gennemtrawlet din hjemmeside (og dine konkurrenters)
  • Spurgt familie, venner og bekendte om deres erfaringer

Hvor meget der bliver undersøgt hænger godt sammen med pris og vigtighed af produktet. Forvent ikke, at de går alle disse punkter igennem, når de skal købe 8 æg.

Formålet med content marketing er, at du er synlig, når de leder efter en løsning på et problem. Et problem, som dit produkt løser.

På hvilke kontaktpunkter kan du hjælpe med relevant information?

Hvilke typer content kan du bruge?

Der er nærmest frit valg på alle hylder, når det kommer til, hvilke typer content du kan lave. Det gælder bare om, at modtageren får udbytte ud af at se/læse dit content.

  • Informative artikler
  • Blogindlæg
  • Hvordan-man-gør-det-guides
  • Videoer
  • Case-studier

Denne side er et et eksempel på content marketing. Som forhåbentlig inspirerer dig til at lave en indholdsplan (og måske endda et årshjul) for dit indhold.

Content marketing rimer lidt på SEO

Du har (forhåbentlig) en god idé om, hvordan dit produkt hjælper dine kunder af med deres problemer. Hvordan dit produkt sikrer kunden det ønskede udbytte.

Det er et godt udgangspunkt.

Søgeordsanalyse til SEO og Content marketing 

En stor del af kundernes research og søgning foregår online. Så der skal du også være. Har du en hjemmeside, har du sikkert også fået lavet SEO på den. (Hvis ikke, kan du slå to fluer med et smæk)

Din søgeordsanalyse viser dig, hvad der bliver søgt på og hvor meget det bliver søgt. En stor del af søgeanalysen kan laves med Googles værktøjer.

Når du har viden om, hvor meget der bliver søgt på de forskellige ting, kan du meget bedre lave en prioriteret liste over, hvad der skal fokuseres på.

Er der nok søgninger til, at det giver mening at bruge tid og penge på at lave indhold om en specifik søgestreng? Hvis der nærmest ikke er nogle søgninger, giver det  mere mening at fokuser på noget, som folk rent faktisk søger efter.

Hvad koster content marketing?

Der er ikke ret mange ting her i verden, der er gratis. De fleste ting har en pris. Det gælder også din content marketing. Hvor meget det koster afhænger af, hvilken model du benytter dig af. Gør dig selv den tjeneste af definere, hvor meget du vil bruge (tid og penge), så du ikke lige pludselig har brugt mere end du egentlig havde sat dig for. Eller du ikke investerer så meget i content marketing, som du ville og som dine mål kræver.

Vil-selv, kan-selv, gør-selv

Det er når du selv vil stå for det hele. Her vil beløbet i kroner/øre typisk være begrænset. Fordi du selv producerer det hele. Helt selv. Så hvis det er dit eget firma, så har du sparet en antal lønkroner eller en faktura.

Til gengæld…

Har du brugt et antal timer på at løse opgaven. Som du så måske mangler til at løse andre opgaver.

Jeg betaler mig fra det

Du kan også vælge at lade en anden gøre det for dig. En, som er specialist i content marketing. Det kan være en ansat eller en udefra. I begge tilfælde vil det koste dig flere penge end når du gør det selv.

Til gengæld…

Bliver det løst efter alle kunstens regler, mens du løse andre vigtige opgaver. Du vil dog i dette tilfælde stadig skulle bruge noget tid, så personen, der udfører opgaven, har de rette oplysninger.

Genbrug dit content

Når du har fået lavet noget godt og relevant content til din målgruppe, gælder det om at få det i arbejde.

Hvis du f.eks. har lavet et indlæg på din blog, kan du snildt tilpasse det til et indlæg på relevante sociale medier. Evt. med et link til siden, hvor læseren kan få det hele med.

Gør det med jævne mellemrum, med lidt justering i teasertekst. Så du også rammer de personer, som er nye. Dem, der så det for 4 måneder siden har sikkert glemt, at de har set det.

Har du lavet en video, som “bor” på din hjemmeside, så læg den også på dine SoMe-sider og del dem her. Så din målgruppe får flere muligheder for at nyde dine guldkorn.

Du behøver derfor ikke opfinde den dybe tallerken hver gang du vil poste noget. Det er der typisk heller ikke tid til. Og så får du også mere for de penge og den tid, der er blevet lagt i det enkelte stykke indhold.

Husk, ikke at glemme tidspunktet

Nogle produkter er afhængige af, hvornår på året det er. Derfor kan du også med fordel have en plan over, hvornår det giver mening at fyre op under bestemte content-emner.

Da jeg arbejdede hos Anticimex var slutningen af vinteren og starten af foråret en vigtig periode at få synliggjort indhold om forebyggelse af duer og måger. Det var nemlig der, at slaget skulle stå.

Jeg havde et årshjul, hvor alle skadedyrene var plottet ind. Det var med til at give et bedre overblik. Jeg brugte en løsning fra PlanDisc. Den blev også implementeret på diverse sider på hjemmeside, som infografik. Så den tjente også som infografik. Win-win. 

Hva’ nu?

Nu har du forhåbentlig fået et indtryk af, hvorfor det giver god mening at have en plan over hvad du skal skrive og hvornår det skal aktiveres. Skal du så i gang med at lave indhold, der kan hjælpe dine kunder med at sige ja tak til dine løsninger? Eller er du allerede startet?

Uanset hvad, god fornøjelse!

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med