Søg

Er din LinkedIn overskrift intetsigende?

Er din LinkedIn-overskrift kedeligere end at se maling tørre?
Er din LinkedIn-overskrift kedeligere end at se maling tørre?

Forhåbentlig svarer du hurtigt og tydeligt: “Nej! Overskriften på min LinkedIn-profil giver et godt indtryk af, hvem jeg er og hvad jeg kan tilbyde, så potentielle arbejdsgivere hurtigt kan se, om jeg er noget for dem. Om det er værd at se nærmere på min LinkedIn-profil”.

 

Smag og behag er jo forskellig, så den entydige succesopskrift findes nok ikke. Der er dog nogle enkle ting, som du og jeg med fordel kan følge for at opnå bedre synlighed.

Tænk i nøgleord på din LinkedIn-profil

Når du skal finde den helt rette overskrift til dig og din profil på LinkedIn, så tag arbejdsgiverens hat på. Hvilke nøgleord vil fange interessen, så han/hun klikker på din profil for at se mere?

Jeg har lige sakset et par eksempler på LinkedIn til sammenligning. Hvilken beskrivelse lyder mest interessant?

“Jobsøgende”, “Udfordringer søges” eller “Leder efter nyt job”

I mine øjne er intet, der fortæller mig, at her er en person, som kan være mere end almindeligt interessant. Vi er mere end 150.000 andre, som også er jobsøgende, som søger udfordringer og leder efter job…

Ovenstående “appetizere” er efter min mening lige så spændende som at se græsset gro.

Prøv at sammenholde ovenstående med:

  • “Energisk controller – søger stilling i (angivet område) – erfaring med procesoptimering og økonomistyring”
  • “Jobsøgende kommunikatør, PRINCE2 projektleder og den fødte koordinator”
  • “Looking for new opportunities within HRM, leadership and management consultancy”

Her får du og jeg allerede i overskriften få en idé om, hvad der gemmer sig bag denne profil. De har gjort det nemt for potentielle arbejdsgivere at finde dem. Og nemt er godt.

Gør det nemt at finde dig på LinkedIn

Derfor, hvis du har en intetsigende og tam overskrift, så gør dig selv den store tjeneste at skrotte den…NU!

Skriv en overskrift, som gør dig nem at finde. Brug ord, så vi – dine læsere – bare klikke på din profil og læse mere. Ord, som du kan stå inde for. Det giver ikke mange bamser i bogen at love en hel masse, som ved nærsyn falder totalt til jorden.

Sharing is caring

Det gode danske ordsprog siger det så godt: “Sharing is caring”.

Hvem kender du, som kan have glæde af rådet om at få en mere målrettet overskrift? Hjælp dem ved at dele dette indlæg med dem. 

 

11 reaktioner

  1. @Jane
    Det ser ud som om nogen har fået en genial idé! Det kunne bestemt være en vej frem for en sikkerhedsnarkoman som mig. Og så bliver freelancearbejdet konverteret til løntimer, så de tæller i dagpengeretten. Smart!

    Bruger du det selv?

  2. Hej Mie, Sig endelig ikke nej tak til spændende opgaver.
    Du kan løse opgaver af alle typer gennem firmaet Teknik & Design, se på http://www.teknikogdesign.dk, de skriver : “Vil du være freelancer og slippe for besvær med administration? Du kan overlade det administrative besvær til os og koncentrere dig om det sjove! Brug Teknik & Design hvis du har en spændende projektopgave, men ikke ønsker at være selvstændig. Vi ansætter dig og overtager alt besvær og risiko, så du har sikkerhed og frihed til at prøve livet som freelancer.”
    -Kort sagt kan du skrive timer på dit dagpengekort, og samtidig løse de opgaver du finder. Hilsen Jane

  3. Hej Mie,
    Så får du sikkert nogle gode input med hjem. Du kan ved samme lejlighed fortælle dem, hvorfor du gerne vil have deres feedback. Måske de også kan have glæde af en opdatering…

  4. Hvor lyder det sejt når du siger det på den måde, og faktisk er jeg tilbøjelig til at give dig ret :)Det er altid sværere at sætte ord på egne kompetencer, janteloven ligger ofte i baghovedet.

    I morgen deltager jeg i Danish Entrepreneurship Award i Odense, hvor mange af mine gamle samarbejdspartnere også vil være. Så vil jeg helt sikkert høre, om de har forslag.

  5. Hej Mia,
    Med alle de ting du kan, har du garanteret en række succeshistorier. Prøv at spørge de personer, som har nydt godt af disse, hvordan de vil beskrive dit med EN sælgende sætning. Det kan give lidt perspektiv på tingene. I dit indlæg læser jeg “kreativ”, “ud-af-boksen”, “mulighedsorienteret”, “hjælpsom” og “resultatorienteret”

  6. Gode betragtninger og spørgsmål fra både Bjørn og Christian. Det er jo svært at definerer sig selv i en overskrift, når man kan se muligheder indenfor flere forskellige områder, men I har sat mine tanker igang.

    Jeg er god til at udvikle og administrere projekter og netværk.Jeg elsker at at hjælpe folk og virksomheder med at tænke hvad-nu-hvis, til at bygge videre med spirende tanker, forbedre det eksisterende, og sætte nyt sammen så der bygges broer mellem hidtil ukendte områder. Og så evner jeg at følge opgaverne til dørs, og sikrer at der rent faktisk bliver skabt noget af værdi for alle!

  7. Hej Mia,
    Tak for din kommentar. Jeg kender godt til udfordringen med freelancer/selvstændig vs. lønmodtager.

    En mulighed kunne være at fokusere på at være “projektkonsulent”. De findes jo både som lønmodtagere og som freelancere/selvstændige. Jeg skriver ingen titel i min overskrift på LinkedIn. Jeg er “Erfaren marketinggeneralist med fokus på online marketing og kommunikation”. Overskriften fortæller om, hvad jeg kan tilbyde.

    For mit eget vedkommende vil jeg gerne have en fuldtidsstilling, hvor jeg arbejder med marketing. De hænger bare ikke på træerne (lige som “blæksprutter, der kan holde hovedet oven vande”). Derfor kontakter jeg også virksomheder, som kan have behov for en marketingmedarbejder på nedsat tid eller projektansættelse. Måske det også var en vej for dig?

  8. Skyldig!

    Glimrende indlæg, jeg skal vist i tænkeboks: Min overskrift kan helt sikkert blive skarpere.

    Men hvad skal man skrive, når man gerne vil fortælle, at man søger opgaver som selvstændig/freelancer, men samtidig skal overholde a-kassens regler? I følge dem må jeg ikke slå mig op som selvstændig, så kan jeg miste dagpengeretten!

    Hilsen
    Mia

  9. Hej Bjørn

    Det er et super godt emne du tager op her – jeg er helt enig med dig i at det er vigtigt din professionel headline er sigende og at den sælger dig og ikke mindst får dig i top på søgningerne 🙂

    Jeg bruger selv en søgning der er noget i stil med

    “Motiverende og professionel træner | fokus på kommunikation og samarbejde i dit team | Personlig branding på nettet”

    som jeg mener siger mere end “Jeg søger ordrer fra de kunder der vil købe af mig” 🙂 eller lign. som jo dybest set er det man skriver når man angiver man søger job i sin professionel headline.

Skriv et svar

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med