Søg

Har du det rette fokus når du skriver tekster?

Har du det rette fokus, når du skriver tekster?

Tekst er ikke bare tekst. Nogle tekster er møghamrende kedelige mens andre tryllebinder os. Hvad gør din tekst? Bruger du almindeligt støv eller tryllestøv?

Hvor er dit fokus når du skriver tekster?

Fokuserer du på alle de dejlige tekniske detaljer, som du tror, at du imponerer læseren med? Som du tror læseren interesserer sig for?

Eller er du mere til at male et dejligt og inspirerende billede af, hvordan vi, som overvejer at købe dit produkt, får et bedre liv, færre bekymringer og konstant medvind på cykelstien? Bare vi køber dit produkt.

Afsenderorienteret tekst vs. modtagerorienteret tekst

At skrive tekster er ikke noget, som bare skal overstås. Når du skriver en god tekst, som din læser kan identificere sig med, gør du det nemmere for din læser at gøre det, som du ønsker. Når I er på bølgelængde, går alting meget nemmere.

Skriv derfor det, som din modtager kan få glæde af, ikke det, som du selv synes er vigtigt. Der kan være MEGET stor forskel på de to ting.

Når din læser kan se, føle og mærke hvad du skriver, er du nået langt. Meget langt. For at opnå det, må du skrive tekster, der tager udgangspunkt i din læsers behov og ønsker. Det er læseren, som er den vigtige her. I dette indlæg er det DIG, som er den vigtige.

Havde jeg valgt at fokusere på “mig”, “min” og “mit”, ville du sikkert hurtigt tabe interessen, hvis der ikke var noget i indlægget, som du kunne bruge. Noget, som henvendte sig til dig. Det er helt normalt. Sådan har hr. og fru Jensen det også.

Her kommer en opfordring: Næste gang du skriver tekster, så start med at tage udgangspunkt i, hvem din modtager er, hvad modtageren gerne vil have løst og hvordan du og din løsning gør dette. Skriv din tekst med udgangspunkt i dette og du vil opnå bedre resultater. 

Hvad er deres Reason To Buy? Hvad er deres udbytte?

Læs også: Sådan laver du læserfjendske blogindlæg

Læs også

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med