skip to Main Content
42 17 96 42

Giv vanetænkningen en lige højre!

Vil du gerne opnå noget mere, noget andet, noget nyt? Super! Specielt hvis du vælger at gøre noget andet end det du plejer. Hvis du gør som du plejer og forventer, at der sker noget nyt og spændende, bliver du nok skuffet.

Giv vanetænkningen en lige højre, hvis du vil opnå noget nyt (foto: patrimonio designs/Photoxpress)

Giv vanetænkningen en lige højre, hvis du vil opnå noget nyt (foto: patrimonio designs/Photoxpress)

Derfor vil jeg – med fare for at blive anklaget for opfordring til vold – foreslå dig til at give vanetænkningen en lige højre, et cirkelspark eller en skalle.

Hvis du vil opnå noget nyt, må du gøre noget nyt.

Du skal ikke slå vanetænkningen fuldstændig til lirekassemand, for du har også brug for den – i andre situationer. Skal du ud og købe dagligvarer, er det sjældent nødvendigt at nytænke ethvert køb. “hmm! hvilke opvasketabs skal jeg købe i dag? Eller? Mon jeg kan købe noget andet, som virker endnu bedre? Måske noget salmiakspiritus?” Nej, vel?!

Hvad vil du egentlig?

At vide hvad du vil er et godt udgangspunkt for at opnå dit mål. Når det bare kører derudaf – uden mål, så skal vi nok komme frem til et eller andet. Det er bare ikke sikkert, at vi havner et attraktivt sted.

Negativ brainstorming

Giv negativiteten fuld skrue og opnå bedre resultater (foto: Denis Babenko/Photoxpress)

Giv negativiteten fuld skrue og opnå bedre resultater (foto: Denis Babenko/Photoxpress)

Du kan udfordre vanetænkningen på mange måder. En af mine foretrukne måder hedder “Negativ brainstorming”.

Lad os sige, at dit mål er at starte en lækker minigolfbane.

Start med at samle alle den negativitet, som du overhovedet kan opdrive. Husk at invitere de største nej-hatte du kender med til begivenheden. De vil elske det og have masser af guldkorn til dig.

Derefter går du i gang med at opstille alle de kriterier, der skal til for at din minigolfbane bliver en total fiasko.

  • Åbningstider november-februar i tidsrummet 17-22
  • Ingen parkeringspladser til gæsterne
  • Ansæt kun ubehøvlet personale
  • Lad være med at vedligeholde banerne
  • Ingen toiletfaciliteter
  • Tag ublu priser

Og en hel masse andre ting, som også vil være dræbende for din forretning. Det gælder om at give negativiteten FULD SKRUE.

Nu har du en liste med ting, som udgør en trussel mod din forretning. Tag hvert enkelt punkt og beslut dig for, hvad du vil gøre for, at det ikke bliver en trussel. På den måde bruger du negativiteten i det positives tjeneste…

Få hjælp af andre

Du og jeg er verdensmestre i vores egne liv. Hvem er bedre til at vide, hvad der er bedst for os? Vi lever jo i det – hele tiden. Alligevel (eller rettere sagt derfor) er det nogen gange en god idé at få andre på banen. Vi er nemlig så meget fedtet ind vores egen dagligdag, at vi tit overser/ignorerer/fortrænger de skarpe og relevante spørgsmål, som en udefra kan stille. Hvem hjælper dig i dag?

Se lyset - få hjælp af andre (foto: Susanne Meier/Photoxpress)

Se lyset – få hjælp af andre

I forbindelse med min jobsøgning har jeg nogle sparringspartnere, som har hver deres indfaldsvinkel. Da jeg forleden var til samtale i min A-kasse, tændte min rådgiver nogle lys, som jeg selv havde dømt ude. Det var SÅ stort! Der opstod lige nogle flere attraktive muligheder.

Fordelen ved disse lys er, at du og jeg kan overveje, om vi vil lade dem brænde eller om vi vil puste lysene ud. Valget er vores. Men vi har i hvert fald set lyset.

Få hjælp af Bjørn Johansen

Det kan også sagtens være, at jeg kan hjælpe dig med noget. Måske du kan få udbytte af et par omgange i ringen med mig. Blandt de ting, som jeg kan hjælpe dig er: din markedsføring, fokus på “Work smarter”, idéudvikling og lignende.

Skriv gerne til mig på bj@bjoernjohansen.dk og fortæl mig, hvad du har brug for. Så finder vi en løsning.

Hvordan gør du?

Hvordan sikrer du dig, at du opnår dine mål? Har du en metode, som bare gør det for dig? Skriv en kommentar og del din metode med os. Hvis du og andre læsere gør det, kan I (og jeg) måske se endnu flere lys. Kom frisk.

Share Button

Bjørn Johansen

Jeg hedder Bjørn Johansen. Jeg har en marketing- og kommunikationsbaggrund, som jeg bruger i mit arbejde. Det er især den digitale markedsføring, som har min interesse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Send mig en e-mail når nogen følger op på min kommentar. Du kan også få en mail om opdateringer uden at skrive en kommentar.

Back To Top