Fokuser på din modtager – ikke din hamster

Modtagerorienteret kommunikation (Aliaksandr Zabudzko/Photoxpress)
Den ligegyldige hamster, Benny (ikke min)

Når jeg skriver til dig (og forventer at du får noget ud af det), er det dig og dine behov, der skal være i fokus.

Du er sikkert ret ligeglad med, om jeg har en hamster, der hedder Benny. For dig er det vigtigt, at du får noget ud af at bruge et antal sekunder af dit liv på at læse mit budskab.

Hvis du ikke ser noget udbytte ved at læse, hvad jeg har skrevet, er du hurtigt videre. Forståeligt nok. Intet udbytte – ingen interesse!

Sådan har dine kunder det også. Derfor håber jeg – for din og din omsætnings skyld – at du fokuserer på dine kunders udbytte, når du skriver. Og ikke er faldet i “Jeg, jeg, jeg-fælden”.

Læs også: Kill your darlings

Fokuser på modtagerens behov i dine tekster

Du kender dem sikkert godt: Hjemmesiderne og teksterne med den uendelige opremsning af, hvor god afsenderen er, hvad vedkommendes familie hedder og hvad der har fået vedkommende til at kaste sig over sin profession.

Det er da meget sødt, at de fortæller os, at deres ægtefælle hedder Bente, Hans eller noget helt fjerde. Spørgsmålet er bare: At du ved at ægtefællen hedder Hans, hvad betyder det for det, som egentlig er vigtigst for dig: “Hvad får jeg ud af at lægge mine penge hos dig?” “Hvordan gør du mit liv bedre”.

Mit formål med dette indlæg er give dig en øjenåbner, hvis du kører for meget “jeg, jeg jeg”. Eller at give dig et skulderklap, hvis du fokuserer på dine kunder/læsere.

Hvad fik du? En øjenåbner eller et skulderklap?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *