skip to Main Content
42 17 96 42

Få bedre resultater med din e-mail marketing – brug rapporterne og statistikken

Få bedre overblik over din e-mail marketing (foto: lom/photoxpress)

Følg med i dine læseres handlinger og opnå bedre resultater med dine nyhedsbreve

En af fordelene ved at bruge et system såsom MailChimp, Campaign Monitor eller MailPlatform til din e-mail marketing er, at du får en lang række relevante oplysninger om, hvordan det er gået med dit nyhedsbrev. Din indsats med dine nyhedsbreve er målbar.

Hvorfor tro, når man kan vide?!

Herunder ser du et eksempel på en rapport for et udsendt nyhedsbrev. I forhold til at sende en PDF ud via Outlook eller lignende, får du en masse information foræret på et sølvfad. Outlook kan nemlig ikke fortælle dig:

  • Hvor mange åbnede/åbnede ikke nyhedsbrevene?
  • Hvor mange og hvem klikkede på links i nyhedsbrevet?
  • Hvor mange gange åbnede læseren dit nyhedsbrev?
  • Hvor mange og hvem delte nyhedsbrevet?
  • Hvor bor de personer, som åbnede nyhedsbrevet?

Rapportmulighederne i de forskellige programmer er lidt forskellige. De kan dog alle give dig et godt billede af, hvad hvordan det går.

Hav styr på åbningsrater, klikrater, delinger og meget mere med rapporten i dit e-mail marketing system

Eksempel på rapport for nyhedsbrev sendt via e-mail marketing programmet MailChimp

Jo større åbnings- og klikrate du har på dit nyhedsbrev, jo bedre. Sandsynligheden for et salg er større, når din læser/kunde klikker sig videre. Videre til der, hvor pungen/dankortet kan komme i aktion.

Derfor er statistikken vigtig for din e-mail marketing

Du har sikkert hørt det før: “Viden er magt”. Jo mere du ved om din læsers adfærd og interesser, jo bedre kan du målrette dine budskaber i dine nyhedsbreve. I stedet for at skyde med spredhagl, kan du lave præcisionsskydning. Du bruger altså mindre krudt på at skaffe bedre resultater.

Læs også: Segmentér din mailingliste – send ikke alt til alle

Brug også Google Analytics i din e-mail markedsføring

Brug også Google Analytics til at få bedre overblik over dine kampagner. Ved også at bruge Google Analytics kan du se, hvor mange sider dine besøgende har kigget på, hvilke sider de har set og meget, meget mere.

Ved at dykke ned i data, får du et meget bedre indtryk af dine nyhedsbreves effekt. Har du sat e-handelssporing på dit site, kan du også sætte kroner og ører på. Og så er der alt det andet, som Google Analytics også kan fortælle dig, når du ved, hvor du skal kigge. Det er så et helt andet emne, som andre kan fortælle meget bedre om end jeg.

Brug dine rapporter aktivt

Den korte opsummering er: Brug rapporterne i dit e-mail program til at se mønstre og tendenser, og brug din indsigt til at gøre dine nyhedsbreve endnu skarpere og derved øge din konvertering og indtjening. Brug også Google Analytics til at få et endnu bedre billede af, hvad der sker, når din læser har klikket i nyhedsbrevet og er landet på din hjemmeside.

Så du kan tjene nogle flere penge (eller hvad dit mål nu er…)

PS: Hvis du bruger Outlook til at sende dine nyhedsbreve, så gør dig selv og og din indtjening den tjeneste at skifte til et program, som er designet til det. Du bruger formodentlig heller ikke Excel til at skrive breve med…

 

Share Button

Bjørn Johansen

Jeg hedder Bjørn Johansen. Jeg har en marketing- og kommunikationsbaggrund, som jeg bruger i mit arbejde. Det er især den digitale markedsføring, som har min interesse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Send mig en e-mail når nogen følger op på min kommentar. Du kan også få en mail om opdateringer uden at skrive en kommentar.

Back To Top