Søg

Nogen vil hade dine nyhedsbreve! Det er helt i orden!

Nogen vil hade dit nyhedsbrev. Det er helt i orden.

Når du sender dine nyhedsbreve ud, har du sikkert ofte skrevet det med hjerteblod.

Derfor er det jo dejligt, at vi modtagere læser det, deler det og lovpriser det i høje vendinger. Os alle!

Sådan er virkeligheden bare ikke. Nogen vil hade det, andre vil være ligeglade, de vil disse det og de vil afmelde sig. Sådan er det for os alle. “AJ! Hader de mit nyhedsbrev?!?”

Det er helt i orden. Du kan nemlig ikke ramme alle, altid. 

Vær tydelig

Når du nu har et nyhedsbrev og investeret i e-mail marketing, gælder det om at få nogen til at læse det. Ofte giver du dine kommende abonnenter et eller andet, som de kan få glæde af, for det er de færreste, der bare deler mailadresse til højre og venstre. Der skal mere til.

Så udover deres “belønning” for at give dig deres mailadresse, skal det også være tydeligt, hvad de kan forvente sig af dit nyhedsbrev. Det vil skræmme nogen væk, men hvis de alligevel ikke er interesserede i dit nyhedsbreve, har du ikke mistet noget.

Segmentér! Personificér!

Når du har fået mailadresse og navn på din nye abonnent, kan du med fordel begynde at skaffe data.

Nogle data får du via de ting, som dine abonnenter foretager sig, som f.eks. hvad de klikker på. 

Måske har du også koblet dit e-mailprogram sammen med din webshop, så du kan trække på data herfra. Så kan du lave triggermails, baseret på kundens egne handlinger. Det giver en mere personificeret oplevelse for abonnenten. Du leverer relevant indhold. Det reducerer risikoen for, at kunden gaber kæberne af led.

Smid dem ud!

Hvis din abonnent får dine nyhedsbreve, men ikke åbner dem, ikke klikker eller noget, så tag det som et tegn på, at dit indhold ikke lige er deres kop te. 

Så er det, at du kan sætte et “afskedsflow” i gang, baseret på kriterier, som du sætter om. Lav f.eks. en tre-trinsraket, hvor du stille og roligt fortæller, at du har bemærket, at tilsyneladende har udbytte af din nyhedsbrev. Lav evt. en knap i nyhedsbrevet, som de skal trykke på for at forblive på listen. Det er noget, der kan automatiseres, så du ikke selv behøver bøvle med det.

Spild af tid, båndbredde og penge

“Jamen, de gør da ingen skade, så kan de ikke bare blive på listen?”. Det gør de. 

Måske ikke lige uoprettelig skade, men dine ulæste nyhedsbreve fylder om i deres indbakke, så dem skal de bruge tid på at slette.

Yderligere betaler du sikkert for antallet af abonnenter på din mailingliste. Hvorfor betale for nogen, der ikke er potentiale i?

Samtidig holder e-mailudbydere øje med, hvordan det går. Når de konstaterer, at dine modtagere ikke åbner dine mails, kan de blive kategoriseret som spam og så bliver dit rygte mere og mere blakket. Derfor gælder det om at have styr på sin listehygiejne.

Og så er der jo det med at have oplysninger om personer liggende. Hvis de og deres oplysninger ikke længere er relevante, så UD MED DEM.

 

Læs også

Hvad søger du?

Skriv til mig, hvad jeg kan hjælpe dig med